Thursday 11 September 2014

Jangok

Assalamualaikum...

Aku tengah layan Suriafm biasalah waktu macam sekarang banyak lagu jiwang jiwa berkumandang.Sudah semestinya aku tak boleh lepaskan peluang sambil menulis sambil feeling,konon ambil feel.ahakss.Aku nak cerita pasal peristiwa 4 tahun lepas cepat je masa berlalu saja lah malam-malam ni rasa nak mengimbau kenangan lalu kan.hehehe.Kisah ni masa aku nak pergi interview dekat Usm Pulau Pinang.Kalau korang nak tahu perangai aku ni kan,aku kalau suka sesuatu atau excited nak pergi sesuatu tempat tu aku akan kemas barang atau iron baju siap-siap sebulan atau paling kurang seminggu sebelum hari kejadian.hahaha.Nampak tak betapa gigihnya aku tau.Tapi interview ni aku iron baju pagi sebelum berangkat,nampak sangat tak nak pergi kan.Abah aku paksa.huwawa. T_T 

Nama pun nak pergi interview sudah semestinya kena pakai kemas,baju kurung,kasut bertutup kan.Masa ni aku berumur 20tahun baru lepas Stpm tak terdedah lagi dengan fesyen semasa,tudung pun pakai tudung bawal jer tak da lilit lagi.haha.Lepas daftar,kena isi borang lepas tu tunggu number kena panggil nak interview kan.Oh,ya ni interview nak masuk Usm bukan kerja ye.hehe.Lepas siap semua aku duduk dekat tempat menunggu sebab keluarga aku tak boleh masuk,semua ahli keluarga kena tunggu dekat dewan kalau tak silap aku lah.Dalam aku duduk sorang-sorang, tiba-tiba ada satu lembaga muncul di hadapan aku,jeng-jeng...

"Hai cik adik,awak dari mana?"

"Saya dari Kedah.(almaklumlah semua negeri datang interview kang aku cakap nama daerah kot tak tahu pula)."

"Kedah kan luas,tinggal mana?"

"Oh! saya dari Baling."

"Baling,Kedah rupanya patutlah jangok.Hang tau dak apa tu jangok?Hang lahir kat mana?Kalau tak tau balik tanya orang tua na".

Aku pun senyum je tak cakap apa.Tapi dalam hati ka geram betul pakcik ni main perli-perli aku.Sumpah,aku tak tahu langsung apa maksuk jangok masa ni.Otak blur-blur je memang dok rasa pakcik ni kata aku orang Baling kot sebab tu dia perli-perli aku.Yela kan aku pernah cakap dalam entri Dialek Baling Kuno (Klik SINI ).Lepas tu mak angkat aku datang bersama keluarga,dia orang Mahkamah Tinggi Pulau Pinang dan pada masa yang sama pakcik tadi tu hampiri kami dan sembang-sembang.Aku pun cakap dalam hati,"amboi pakcik ni,mentang orang besar layan elok jer,aku kan orang kecil cakap perli-perli".Masa dorang tengah cakap tu,sambil gelak-gelak pastu tengok aku,lagi lah aku macam erghh!geram betul dekat pakcik tu.

Sampailah balik ke rumah aku tak tahu apa maksud jangok tu.Oh!ya baru aku tahu pakcik yang aku cakap tu tadi sebenarnya Pensyarah situ,dia kenal sangat dengan anak mak angkat aku sebab akak tu sambung PhD dekat situ juga.Malu gila aku.hahaha.nasib la aku tak cakap lebih kurang je kan.hehehe.Tapi aku masih tak suka dan geram sebab dia perli aku.wachaaaa!Kalau kita tak suka mesti dapat kan.Ha,aku dapat tawaran dekat Usm tu disebabkan aku geram pasal kejadian hari tu aku tak nak masuk dan belajar sana.Ntah apa-apa je kan aku masa tu.

Sudah setahun berlalu baru aku tahu apa maksudnya.Kes dia macam ni.Aku sedang bersiap nak keluar Mines masa ni tahun pertama sebagai pelajar Upm.Dalam masa aku dok bersiap tu,kawan aku Shikin dia budak Kelantan tegur,

"jangok-jangok ni nak pergi mana ziela?"

"apa?jangok?"

"yela,pakai jangok sangat ni nak pergi dating ye?"

Korang tahu tak apa itu maksud jangok?Lepas Shikin cakap maksud dia baru aku faham rupanya.Gelak guling-guling aku.hahaha.Ni aku ambil dekat kamus daerah negeri Kelantan.

Jangok = melawa,berhias,pakai cantik,makeup



Moral of Story : 

Jangan serkap jarang dan salah faham.Jangan menghukum orang tanpa selidik terlebih dahulu.Berdasarkan pengalaman aku tadi tak pasal-pasal je aku cakap bukan-bukan pasal pensyarah tu padahal dia tak cakap perli pun dengan aku.Sebab itulah orang cakap,nak masuk rumah orang kena bagi salam terlebih dahulu dan jangan serbu tak pakai helmet.hehe.





Terima kasih sudi baca,jumpa lagi. :D 
















No comments:

Post a Comment