Monday 13 October 2014

Rumah Masa Depan

Assalamualaikum... 

"Apa maksud bahagia pada pandangan kamu ?"

" Ketenangan.Apabila dalam diri saya tenang maka dengan sendirinya bahagia itu terasa."


Kejadian itu berlaku di dalam kelas,pada waktu pagi di mana sang suria masih lagi segan mahu menyinar.Aku mengambil tempat di hadapan walaupun lambat enam puluh minit daripada masa dalam jadual.Ini semua salah bas,eh bukan,ini semua salah pemandu bas yang lambat gara-gara menunggu pelajar penuh di dalam bas baru mahu bergerak.Jika tidak, aku tidak akan lambat untuk ke kelas.Bentak hatiku.Aku salahkan orang lain demi menutup kesalahan sendiri.Siapa yang suruh tidak kunci jam? Siapa yang suruh bersiap lama di depan cermin? Jadi salah siapa dalam hal ini? Angkat tangan tinggi dan tampar pipi.Sakit?Ha,itu makanan dia.

Sewaktu pensyarah menanyakan soalan itu pada pelajar lain,jawapan itu yang bermain dalam fikiran aku.Ketenangan.Kalau aku sakit,aku tak akan tenang jadi secara automatiknya aku tidak akan rasa bahagia.Kalau aku ada masalah,aku juga tak akan tenang.Dimana harus cari bahagia jika hati tidak tenang? Setuju atau tidak? Apa pandangan korang pula?

Setiap orang berhak untuk mengecapi kebahagiaan.Memiliki sebuah keluarga yang kecil adalah impian setiap insan.Sepasang suami isteri,dikurniakan cahaya mata,sudah cukup menggambarkan kebahagiaan insan-insan terpilih.Namun jauh di sudut hati insan kerdil ini sering menjadi persoalan,siapa? dan bila? atau mungkin ianya hanya angan-angan di bawa awan.Dalam rakus membina kerjaya,diulit mimpi kebahagiaan semalam, kadang kita leka bahawa terdapat satu yang lebih penting dalam meniti kebahagiaan iaitu rumah masa depan.Apa yang boleh kita perkatakan mengenai rumah?

Rumah dihiasi gelak tawa ahli keluarga.Makan,minum,bergurau senda sesama yang lain.Menangis,dipujuk dan memujuk.Itu semua yang berlaku di dalam rumah."rumahku,syurgaku".Kita yang mencorakkan kehidupan dalam rumah,kita yang melakar kecerian dan menghidupkan suasana.Namun ada satu rumah yang penghuninya hanya satu,tiada cahaya,tiada gelak ketawa,tiada ahli keluarga iaitu rumah masa depan.Kalau tuan orang yang bijak,apa yang dimaksudkan dengan rumah masa depan? Cepat jawab.

Ya,kubur.Itulah rumah pertama kita selepas rumah persinggahan kedua kita iaitu di dunia.Kubur merupakan rumah yang kekal abadi di akhirat sana.Setiap insan di muka bumi ini hidupnya berpesan-pesan.Ingat mati hukumnya sunat (diambil daripada web JAKIM).Walaupun ianya suatu yang kecil,berpesan-pesan tapi biarlah ia memanfaatkan kepada khalayak yang lain.Kebaikan untuk semua,juga untuk saham di akhirat.Mengingati kematian merupakan salah satu galakan daripada Rasulullah s.a.w.Ia bukanlah untuk melemahkan semangat,malah menguatkan lagi semangat untuk hidup,menuntut ilmu,membina kerjaya dan juga akan membuatkan kita lebih menghargai hidup.

Sebagai contoh,pabila bangun pagi kita bersyukur kerana masih diberi peluang untuk menghirup udara,melakukan aktiviti harian,serta sempat lagi menambah pahala untuk saham di sana.Tidakkah kita rasa bersyukur kerana diberi masa untuk bertaubat.Dalam riwayat al-Tarmizi,Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, "perbanyakkanlah mengingat penghancur semua kelazatan,iaitu maut".

Sebelum mengakhiri bingkisan ini,ingin aku kongsikan sedikit mutiara kata dari sumber blog mukmin profesional,Ustaz Pahrol Mohd Juoi sebagai renungan bersama.



Andai perjuangan ini mudah,
pasti ramai menyertainya.
Andai perjuangan ini menjanjikan kesenangan,
pasti ramai yang tertarik padanya.
Tapi hakikat perjuangan bukan begitu,
turun naiknya,sakit pedihnya.
Umpama kemanisan yang tidak terhingga.
Andai rebah bangkitlah semula.
Andai terluka ingatlah janjinya.


************************************************




Mat


Ini kucing aku merangkap adik.
Nama dia adik mat,Mat Munah.
Bila aku buat kerja,dia sibuk kacau.
Bila aku balik kampung,
dia sambut aku depan pintu.
Bila aku beli barang,
dia sibuk nak tengok aku beli apa untuk dia.


Dulu aku tak suka kucing,tapi
kehadiran dia menjadikan
 aku manusia penyayang pada binatang.
Jika diberi pilihan antara tempat yang aku ingin lawati
aku pilih zoo.
Di sana buat aku tenang.
Dengan binatang akan pupuk 
sifat kita sebagai manusia.
Adik Mat sudah tiada lagi di dunia.
Dia telah kembali kepada
Maha Pencipta.


Kata orang,
haiwan juga ada tempatnya di syurga sana?
Tunggu kaklong lepas ni.
Kita jumpa di sana.





Terima kasih sudi baca,jumpa lagi. :D













2 comments:

  1. Kami pun suka zoo.....ur ayatt bestt....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dekat langkawi penah pi dekat taman haiwan,Bird Paradise,,best situ kakak dlm tu friendly sangat,,dia tunjuk suma..hee tima kasih reyna,, =)

      Delete